Albert Ellis & REBT

Ο Ιδρυτής της Λογικοθυμικής & Συμπεριφορικής Ψυχοθεραπείας (REBT) και Ψυχολόγος Albert Ellis θεωρείται πρωτοπόρος και ο ιδρυτής της πρώτης Γνωσιακής-Συμπεριφορικής Ψυχοθεραπείας (CBT), τον οποίο ακολούθησε ο ιδρυτής της Γνωσιακής-Συμπεριφορικής Θεραπείας, ψυχίατρος Aaron T. Beck (Ellis, 1957, 1961, 1994). Ως ψυχοθεραπευτής, ο Ellis θεωρείται ο δεύτερος με την μεγαλύτερη επιρροή ψυχολόγος στην ιστορία (μετά τον Carl Rogers, ιδρυτή της Προσωποκεντρικής Ψυχοθεραπείας) (Smith,1982). Πριν  τον θάνατό του το 2007, το Psychology Today τον περιέγραψε ως τον «καλύτερο ψυχολόγο εν ζωή» (Murphy,2007). 

Πιο συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Albert Ellis της Νέας Υόρκης (ΗΠΑ) ιδρύθηκε το 1959 και από τότε είναι ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό κέντρο ψυχοθεραπείας, το οποίο εστιάζει στην προώθηση της συναισθηματικής και συμπεριφορικής υγείας μέσω της έρευνας και της εφαρμογής βραχυπρόθεσμων, αποτελεσματικών θεραπειών που προσφέρουν μακροπρόθεσμα θεραπευτικά οφέλη. Είναι επίσης αναγνωρισμένο ως εγκεκριμένος φορέας μετεκπαίδευσης από τον Αμερικανικό Σύλλογο Ψυχολόγων, το Εθνικό Συμβούλιο Πιστοποιημένων Συμβούλων των ΗΠΑ και το Πολιτειακό Συμβούλιο του Υπουργείου Παιδείας για τους συμβούλους Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας και Ψυχική Υγείας της Νέας Υόρκης.

” Το Ινστιτούτο Albert Ellis, όπως επίσης και τα μέχρι πρόσφατα συνεργαζόμενα εκπαιδευτικά κέντρα ανά τον κόσμο, έχουν εκπαιδεύσει πάνω από 13,000 επαγγελματίες ψυχοθεραπευτές”

Το Ινστιτούτο Albert Ellis, όπως επίσης και τα μέχρι πρόσφατα συνεργαζόμενα εκπαιδευτικά κέντρα ανά τον κόσμο, έχουν εκπαιδεύσει πάνω από 13,000 επαγγελματίες ψυχοθεραπευτές. Έτσι η REBT είναι μία από τις πιο γνωστές  ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις στον κόσμο (για περισσότερες πληροφορίες δείτε την ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Albert Ellis www.albertellisinstitute.org).

Στην Ελλάδα, το Ελληνικό Ινστιτούτο Λογικοθυμικής & Γνωσιακής-Συμπεριφορικής Θεραπείας ιδρύθηκε το 2003 από την ψυχολόγο Δρ. Χρυσούλα Κωστογιάννη, η οποία εκπαιδεύτηκε και εποπτεύθηκε από τον Dr. Albert Ellis και τους συναδέλφους του, Dr. Raymond DiGiuseppe και Dr. Janet Wolfe.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ RECBT

Τι είναι η RECBT

Βασικές Πληροφορίες

Η Λογικοθυμική & Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία (RECBT)  ευρέως γνωστή και ως Λογικοθυμική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία (REBT), ιδρύθηκε το 1955 στην Νέα Υόρκη (ΗΠΑ) από το ψυχολόγο-ψυχοθεραπευτή Dr. Albert Ellis, ο οποίος θεωρείται ο ιδρυτής του Γνωσιακού-Συμπεριφορικού Θεραπευτικού (CBT) κινήματος (http://albertellis.org/about-albert-ellis-phd/). Η ονομασία Λογικοθυμική & Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία (RECBT) πηγάζει από την υπόθεση ότι οι αντιξοότητες της ζωής αλληλεπιδρούν με βασικές νοητικές στάσεις ή πεποιθήσεις του ατόμου σχετικά με αυτές τις αντιξοότητες και τελικά προκαλούν συναισθηματική δυσφορία, αυτοκαταστροφικές και μη λειτουργικές συμπεριφορές, έντονες ψυχολογικές αντιδράσεις και άλλες αρνητικές σκέψεις.

Η RECBT είναι η πρώτη Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπευτική Προσέγγιση η οποία έχει αποδειχθεί αποτελεσματική και επιστημονικά τεκμηριωμένη (http://albertellis.org/RECBT-in-the-context-of-modern-psychological-research/) και  ασχολείται με ποικίλες συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες όπως:

  • Εθισμός
  • Θυμός και Σχετικές Διαταραχές
  • Αγχώδης Διαταραχή
  • Προκλήσεις της Καθημερινότητας
  • Καταθλιπτική Διαταραχή
  • Αποδιοργανωτική, Παρορμητική Διαταραχή και Διαταραχή Διαγωγής
  • Διατροφικές Διαταραχές
  • Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές
  • Ιδεοψυχαναγκαστικές και άλλες σχετικές Διαταραχές
  • Διαταραχές Προσωπικότητας
  • Διαταραχές Συνδεόμενες με Τραύμα και Στρεσογόνους Παράγοντες

Ελληνικό Ινστιτούτο για τις Δραστηριότητες της RECBT

Επιλεγμένες Επιστημονικές Εκδόσεις

Bernard, M. E. (υπό έκδοση). Η εκπαίδευση «Μπορείς Να Τα Καταφέρεις!» για γονείς και εκπαιδευτικούς. (Χ. Κωστογιάννη, & Δ. Κατσίκης, Μετ.). Belle Epoque.

DiMattia, D. & IJzermans, T. (2021). Η γνωστική συμπεριφορική εκπαίδευση στην πράξη. (Δ. Κατσίκης, Χ. Κωστογιάννη, & Δ. Σταύρου, Μετ.). iWrite.gr Publications.

DiMattia, D., & Ijzermans, T. (2020). Στον κόσμο των επιχειρήσεων: Εγχειρίδιο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Εκπαίδευσης για επιχειρήσεις και οργανισμούς [Reaching their minds: A trainer’s manual for Rational Effectiveness Training] (Δ. Κατσίκης, Χ. Κωστογιάννη, & Δ. Μαντέση, Μετ.-Επιμ.). CBT Australia.

Katsiki, A., Minnaert, A., & Katsikis, D. (2017). Relationships between self-downing beliefs and math performance in Greek adolescent students: A predictive study based on rational-emotive behavior education (REBE) as theoretical perspective. Journal of Family Medicine and Community Health, 4(7), 1132.

Katsikis, D. (2014). Evidence-based research: The importance for the present and future of evidence-based practice. Journal of Evidence-Based Psychotherapies, 14(2), 259-270.

Katsikis, D., & Kostogiannis, C. (2017). Do Stoic philosophy quotes offer incremental validity to standard rational-emotive behavior coaching (REBC)? Preliminary data from an intervention in the general Greek population. Proceedings of the 2nd International Congress on Cognitive Behavior Coaching, 1, 1-10.

Katsikis, D., & Kostogiannis, C. (2020). REBT Coaching for Young People to Achieve Goals and Develop in Life. In M. E. Bernard & M. D. Terjesen (Eds.), Rational-Emotive and Cognitive-Behavioral Approaches to Child and Adolescent Mental Health: Theory, Practice, Research, Applications. (pp. 453-473). Springer, Cham.

Katsikis, D., Kassapis, S., Kostogiannis, C., & Bernard, M. E. (2018). Coaching in schools. In Coaching for rational living (pp. 397-412). Springer, Cham.

Katsikis, D., Kassapis, S., Kostogiannis, C., & Bernard, M. E. (2018). Coaching in schools. In M. E. Bernard & O. A. David (Eds.), Coaching for rational living (pp. 397-412). Springer, Cham.

Katsikis, D., Kostogiannis, C., & Dryden, W. (2016). A rational-emotive behavior approach in life coaching. Journal of Evidence-Based Psychotherapies, 16(1), 3-18.

Kokkevi, A., Stefanis, N., Anastasopoulou, E., & Kostogianni, C. (1998). Personality disorders in drug abusers: prevalence and their association with AXIS I disorders as predictors of treatment retention. Addictive Behaviors, 23(6), 841-853.

Kostogiannis, C. (1994). Subjective meaning of” depression” and” melancholia” among Greek, Greek American, and non-Greek American college students [Διδακτορική Διατριβή, Hofstra University]. ProQuest Dissertations and Theses Global. 

Kostogiannis, C., Katsikis, D. & Nikolopoulou, F. (υπό έκδοση). Cognitive Behavior Therapy in Greece. In M. D. Terjesen & K. Doyle (Eds.), Cognitive Behavior Therapy in a Global Context. Springer International Publishing.

Piper, W. (2020). Το μικρό τρενάκι που πίστευε ότι μπορεί να τα καταφέρει (Α. Νταλαγιώργου, Δ. Κατσίκης, & Χ. Κωστογιάννη, Μετ.-Επιμ.). Αρμός.

Κατσίκης, Δ. (2017). Λογικοθυμική συμπεριφορική θεραπεία. Αρμός.

Κατσίκης, Δ. (2020). Κατάθλιψη. Belle Epoque.

Κωστογιάννη, Χ. (2018). Λογικοθυμική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Στο Π. Ασημάκης (Επιμ.), Σύγχρονες Ψυχοθεραπείες στην Ελλάδα (2η έκδ., σσ. 427-449).  Π. Ασημάκης. 

ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ

Κασάπη, Σ., Μαραβέγιας, N., Κατσίκης, Δ., Κωστογιάννη, Χ., Harrington, N. (2019, 14 Σεπτεμβρίου). Testing the role of the frustration intolerance construct in the ABC model in Hellenic adults [Συνεδριακή παρουσίαση]. 4ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

Κατσίκης, Δ., Αναγνωστέλου, Δ., & Κωστογιάννη, Χ. (2019, 14 Σεπτεμβρίου). The role of parental (ir)rational beliefs in the relations among parental self-efficacy, parental anger and parenting style/strategies [Συνεδριακή παρουσίαση]. 4ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

Κατσίκης, Δ., Κωστογιάννη, Χ. & Κασάπη, Σ. (2020). How to deal with problematic emotions in psychotherapy through the lens of Rational-Emotive Behavior Therapy [Εργαστήριο]. 50ο Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Συμπεριφορικών και Γνωστικών Θεραπειών, Αθήνα, Ελλάδα.

Κατσίκης, Δ., Κωστογιάννη, Χ., Λιόλου, Z., & DiGiuseppe, R. (2019, 14 Σεπτεμβρίου). Construct validity of the Attitudes and Beliefs Scale 2: Data from a Hellenic normative sample [Συνεδριακή παρουσίαση]. 4ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

Κωστογιάννη, Χ. (2019, 13-15 Σεπτεμβρίου). The Current Status of REBT assessment on (ir)rational beliefs: The example of Attitudes and Beliefs Scale 2 as a valid tool for beliefs assessment [Συνεδριακή παρουσίαση]. 4ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

Κωστογιάννη, Χ. (2020, 30 Νοεμβρίου). Tough Minded Love for Tender Minded Sweethearts [Συνεδριακή παρουσίαση]. Συνέδριο Εταιρείας Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Λονδίνο, Αγγλία.

Κωστογιάννη, Χ. (με Κατσίκη, Δ.) (2014). The role of Greek philosophical quotations in REBT coaching: A theoretical and methodological proposal for a forceful-rational-coping-self-statement approach [Συνεδριακή παρουσίαση]. ]. 1ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

Κωστογιάννη, Χ. (με Κατσίκη, Δ.) (2017, 30 Ιουνίου). Supporting individual flourishing with life coaching: A Rational-Emotive Behavioral approach [Συνεδριακή παρουσίαση]. 9ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

Κωστογιάννη, Χ., Κατσίκης, Δ., Αρκάλη, Σ., & Hollon, S. (2019, 14 Σεπτεμβρίου). Initial validation of the ABC model of REBT in a Hellenic sample: The differential role of automatic thoughts [Συνεδριακή παρουσίαση]. 4ο Διεθνές Συνέδριο Λογικοθυμικής Συμπεριφορικής Θεραπείας, Κλουζ-Ναπόκα, Ρουμανία.

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ

Κωστογιάννη, Χ. (2015, 2 Δεκεμβρίου). Rational Parenting [Σχολική παρουσίαση]. Campion School, Αθήνα, Ελλάδα.

Κωστογιάννη, Χ. (2018, 18 Ιανουαρίου). Positive Parenting and Sibling Relationships [Σχολική παρουσίαση]. American Community Schools of Athens (ACS Athens), Αθήνα, Ελλάδα.

Κωστογιάννη, Χ. (2019, 21 Μαρτίου). Building Resilience [Σχολική παρουσίαση]. American Community Schools of Athens (ACS Athens), Αθήνα, Ελλάδα.

Κωστογιάννη, Χ. (2019, 8 Μαΐου). Internet Gaming Addiction [Σχολική παρουσίαση]. American Community Schools of Athens (ACS Athens), Αθήνα, Ελλάδα.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ

Κωστογιάννη, Χ. (2019, 8 Μαΐου). Internet Gaming Addiction [Σχολική παρουσίαση]. American Community Schools of Athens (ACS Athens), Αθήνα, Ελλάδα.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Κωστογιάννη, Χ. (2019, 8 Μαΐου). Internet Gaming Addiction [Σχολική παρουσίαση]. American Community Schools of Athens (ACS Athens), Αθήνα, Ελλάδα.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ RECBT

Κωστογιάννη, Χ. (2016, 16 Ιανουαρίου). Raising children and adolescents that are healthy and happy [Εργαστήριο]. Ελληνικό Ινστιτούτο RECBT, Αθήνα, Ελλάδα.

Κωστογιάννη, Χ. (2017, 20 Οκτωβρίου). Rational-Emotive Behavioral Education Mentoring & Coaching [Εργαστήριο]. Ελληνικό Ινστιτούτο RECBT, Αθήνα, Ελλάδα.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ

Φρανσές-Σαΐας, Ν. (Προετοιμάζεται). Σειρά Παραμυθιών κατά REBT (Χ. Κωστογιάννη & Δ. Κατσίκης, Επιμ.].